Projekti
Asiakkaamme oli harjoittanut koneistusliiketoimintaa yli 40 vuotta - tuonut maahan eri valmistajien koneistuskoneita ja tarjonnut niille jälkimarkkinointi-palveluita. Liiketoiminnan kohdattua haasteita, yritys etsi uusia tapoja digitalisoida palveluitaan ja löytää uusia tulonlähteitä.
Haaste
Asiakas tarvitsi tehokkaampia keinoja ja kanavia myyntiin, koska yhteydenpito ja potentiaalisten asiakkaiden tapaaminen vei liikaa aikaa. Vaikka asiakas jo mainosti tuotteita web sivullansa, ei ollut verkkokauppaa ja ominaisuudet olivat riittämättömät ja se kaipasi uudistamista. Koronapandemia toi myyntiin isoja haasteita, mikä johti asiakkaan etsimään uusia tapoja kasvattaa liikevaihtoaan.
Ratkaisu
Loop4 kehitti yhdessä asiakkaan kanssa kehittyneen verkkopohjaisen alihankintaportaalin, joka ratkaisi edellä kuvatut liiketoiminnan haasteet ja tuotti merkittäviä uusia mahdollisuuksia:
- Portaali tarjoaa uuden liiketoimintamallin eli yhdistää yritykset, jotka tarvitsevat koneistusta vaativaa työtä potentiaalisiin alihankkijoihin.
- Alihankkijat voivat markkinoida ja tarjota osaamistaan portaalissa, jolloin töiden myyminen helpottuu ja tarve osallistua kalliisiin messuihin vähenee.
- Yritykset voivat portaalissa helposti löytää tarpeisiinsa sopivimmat alihankkijat, joilla teettää tarvittavia metallin ja muovin työstötöitä.
- Asiakas saa kasvatettua yritysverkostoa, jonka kautta on mahdollista markkinoida ja myydä metallintyöstökoneiden palveluja aiempaa laajemmalle asiakaskunnalle.
- Myöhemmin portaali voi toimia myös uutena kanavana metallintyöstön ammattihenkilöille hakea sopiviin työpaikkoihin, ja vastaavasti rekrytointikanavana yrityksille.
Asiakas voi portaalin avulla uudistaa ja kasvattaa verkkonäkyvyyttään - portaali tekee siitä houkuttelevamman, kun verkkosivusto ja uusi portaali yhdistetään. Uuden liiketoimintamallin avulla asiakas saa mahdollisuuden myös itse oppia koneiden ylläpitotarpeista sekä potentiaalisista asiakkaistaan.
Projekti sai julkisen rahoituksen.