Tietoa kampanjasta
Suunto on maailmanlaajuisesti tunnettu urheilukellojen, -välineiden ja sukellustietokoneiden valmistaja. Suomesta lähtöisin oleva Suunto on ollut urheilutekniikan etualalla jo yli 80 vuotta. SoSen, joka on Loop4 tytäryritys, ja Suunnon yhteistyö alkoi vuonna 2015, kun Suunto halusi esitellä innovaatioitaan entistä useammille seikkailijoille Suomessa ja ympäri maailmaa.
Perimmäisenä tavoitteena oli saada uusia suomalaisia asiakkaita oppimaan Suunnon tuotteiden suorituskyvystä ja liikuntaan liittyvistä ominaisuuksita innovatiivisella ja uudenlaisella tavalla. Tiukasta aikataulusta johtuen aloitimme asiakkaan kanssa keskustelun samam tein kaikista kampanjaan liittyvistä seikoista. Tarjosimme räätälöidyn palvelun sisältäen vuorovaikutteisen markkinointisovelluksen suunnitelun ja toteuttamisen, sosiaalisen median strategian, toteutuksen ja konsultoinnin.
Kampanjan keskeisimpänä ideana oli vuorovaikutteisen sovelluksen luominen, joka avulla käyttäjä oppii Suunnon tuotteiden ominaisuuksista. SoSen tiimi suunnitteli ja kehitti huolellisesti sovelluksen, joka sisälsi hauskaa tietoa, kysymyksiä, kuvia ja animaatioita. Kaikki sovelluksen tiedot olivat hyödyllisiä käyttäjille ja linkittyivät hienostuneesti Suunnon tuotteisiin. Käytimme käyttäjien huomion kiinnittämiseksi myös erilaisia humoristisia otsikoita kuten ”Testaa oletko atleetti vai kotletti”.
Yleensä markkinoinnissa pidetään sisältöä tärkeimpänä, mutta meille asiayhteys on yhtä tärkeä. Siksi teto sovelluksestamme ei ole levinnyt nopeasti. Vaikka Suomessa onkin suhteellisen pienet markkinat, löytyy kohderyhmien tavoittamiseen useita eri kanavia: blogit, sähköposti, Facebook, Twitter, Youtube, Instagram, mainosbannerit, urheilu- ja harrastajaryhmät jne.
Varmistaaksemme korkealaatuisen kampanjan arvioimme edellämainitut kanavat tarkkaan löytääksemme sopivimman Suunnon tavaramerkille. Sen lisäksi kaivoimme vielä syvemmälle, löytääksemme eri kanavvien kautta kampanjalle osuvimmat yleisöt. Esimerkiksi Facebookryhmät, jotka edustavat tiettyä urheilulajia, ovat otollisempia kuin yleiset urheiluryhmät ja 50 000 tilaajan vlogi hiihdosta on merkityksellisempi kuin koomikko miljoonalla tilaajalla.
Tulokset
Sosen vuorovaikutteinen sovellus mahdollisti Suunnon laitteiden esittelyn kohderyhmälle silmiinpistävällä ja hauskalla tavalla ja vahvisti Suunnon tavaramerkkiä. Hauskan sovelluksen ja osuvien kanavien ansiosta sovelluksella oli viikossa jopa yli 9 000 käyttäjää. Keskimäärin sovelluksessa käytetty aika oli 4,5 minuuttia, ääniä jaetiin 5 000 ja kuvia 360.