Extranet tai ekstranet on yrityksen ja asiakkaan tai yhteistyökumppanin välinen Internet-teknologiaa hyödyntävä suljettu verkkopalvelu. Kehitämme extranet-palveluita niin teollisuusyritysten operatiivisiin kuin viestinnällisiinkin tarpeisiin, joita voivat olla esimerkiksi:
Tuotetiedon hallinta ja jakaminen on haaste, silloin kun tuotteita, komponentteja tai mitä tahansa nimikkeitä on paljon. B2B-loppukäyttäjiä, jälleenmyyjiä, tavarantoimittajia ja muita kumppaneita palveleva keskitetty tietovarasto vapauttaa niin omia kuin kumppaneiden resursseja tuottavampaan työhön, kasvattaa myyntiä ja luo asiakasuskollisuutta.
Myynnin kasvattaminen sekä lisämyynnin mahdollistaminen verkkotilauksilla tai integraatioiden kautta. Luodaan uusia digitaalisia myyntikanavia ja helpotetaan yhteydenottoa. Integraatioiden kautta asiakas voi nähdä varastosaldot ja tilata lisää suoraan omasta järjestelmästä.
Huolto- ja ylläpitotehtävien ulkoistamiseen liittyvät tehtävät: töiden vastuuttaminen ja tilaaminen sekä töiden edistymisen reaaliaikainen seuranta on myös esimerkki valmistavan teollisuuden toiminnoista, joita voidaan merkittävästi tehostaa extranetin avulla.
Ota nyt askel kohti sen toteutusta, ja tilaa ratkaisun toiminnallinen ja/tai tekninen määrittely meiltä.
Tiesitkö, että extranet-ratkaisujen määrittely ja kehittäminen on projekti, jonka kustannuksiin on mahdollista hakea ELY-keskuksesta 50% tukea niin omiin palkkoihin kuin asiantuntijapalveluiden ostoonkin? Loop4 kertoo tapaamisessa myös tästä tukimahdollisuudesta lisää.
Lisätään uusia myyntikanavia, tiedon jakaminen ja löytäminen helpottuu, sähköpostin käyttö vähenee ja versionhallinnan haasteet poistuvat.
Varastotiedot voidaan jakaa suoraan toimittajille ja järjestelmä voi ilmoittaa varastosaldojen hälytysrajojen ylittämisistä
B2B-asiakkaat voivat kirjautua sisään omille alueilleen ja tarkastella nopeasti tuote- ja tapahtumatietoja, kuten tuotannon tai varaston seurantadataa, tilaushistoriaa, tilitietoja, tilauksen tilaa yms.
Kun yrityksen toimintoihin osallistuu paljon ihmisiä, esimerkiksi suunnittelijoita, tuoteasiantuntijoita, tutkimuslaitoksia ja tuotantoa, voivat kaikki jakaa ja käyttää ekstranetissä samoja tietoja ilman tapaamista kasvokkain tai etäyhteyksillä, ajasta ja paikasta riippumatta.
Ekstranetin avulla yritys voi hallita pääsyä tietoihin ja jakaa eri laajuisia käyttöoikeuksia tarpeen mukaan.
Vaikka ekstranet-järjestelmän kehittäminen edellyttää investointeja, maksaa se yleensä itsensä nopeasti takaisin. Ratkaisu vähentää asiakirjojen hakemisesta, päivittämisestä, tulostamisesta ja lähettämisestä syntyviä kustannuksia, tukee asiakaspalvelua ja vähentää matkustamisen tarvetta. Ekstranet voidaan toteuttaa myös käyttäjille maksullisena.
Tiimillämme on laaja kokemus haastavien web-sovellusten toteutuksista eri tekniikoilla, ml. integraatiot Googlen sign-on, kalenteri-, kartta- ja paikkapalveluihin. Määrittely- ja suunnittelutyöstä vastaa konetekniikan DI, jolla on tausta teollisuusyrityksen eri toiminnoissa tuotannosta myyntiin.
Olemme suunnitelleet ja toteuttaneet ekstranet-toiminnallisuuksia teollisuuden käyttöön mm. seuraavasti:
Kerron mielelläni lisää ja autan yrityksenne tarpeisiin sopivien ratkaisujen ideoimisessa.
Ota yhteyttä, niin aloitetaan keskustelu!
Guido Kohl
ohjelmistokonsultti ja koneinsinööri DI
Loop4 IT Services Oy